The Graduate Qualification Unit was established at Al-Kut University College under Administrative Order No. 2303 on 2/13/2022, which is concerned with changing society’s concepts regarding dependence on government jobs and jobs in the private sector and waiting for them, spreading the culture of entrepreneurship among the different groups of society, and educating society about the importance of entrepreneurship for the individual economy and society to contribute to the reduction of unemployment and poverty. It is also concerned with developing the capabilities and skills of graduate students so that they can apply and compete for jobs after their graduation through a set of training and rehabilitation programs during and after their study period, as well as opening prospects for cooperation with the public and private sectors in order to market them to the labor market. Also, this unit undertakes the rehabilitation of students and graduates through the establishment of training courses and workshops in a manner consistent with the requirements of the labor market represented by the government sector and the private sector in order to contribute to building a prosperous and advanced society on which state institutions are based.
Vision:
The Rehabilitation and Employment Unit at Al-Kut University College aspires to qualify graduates and assist them in obtaining job opportunities in the public and private sectors according to their educational qualification, as well as developing and building the scientific, practical and personal skills and capabilities of the college students in a manner consistent with the local and international requirements of the labor market.
Message:
Contribute to the development and development of the capabilities and skills of graduates in a way that suits job requirements in the government and private sectors, and thus reduce unemployment rates and enable graduates to enter the labor market. As well as preparing specialized studies that contribute to identifying the graduates' strengths and weaknesses, their educational path, and identifying their areas of opportunity in front of the labor market.
Objectives:
The general objective of the Rehabilitation and Employment Unit is to help graduates and students expected to graduate to develop and build their own, scientific and practical capabilities and personal skills in line with the labor market, which gives them the opportunity to compete for a job after their graduation from both the government and private sectors locally or internationally and work to spread the culture of the importance of the sector the private sector and reduce the burden of the government sector. A set of sub-goals emerges from this objective, namely:
1- Keeping pace with scientific development, teaching and learning
2 - Promoting a culture of lifelong learning and community service among graduates
3 - Enhancing the ability of graduates to market themselves for job opportunities in a way that satisfies the various state institutions
4 - Communication and the establishment of strategic partnerships between the college and employers from various governmental and private institutions
5- Holding workshops and qualifying courses within the various scientific and human specializations for graduates.
6 - Knowing the needs and opinions of graduates about the college through questionnaires sent electronically through the electronic link of the unit
المهام:
1 – اقامة دورات تدريبية في مجالات مختلفة للطلبة والخريجين
2 – مساعدة الطلبة الخريجين في الحصول على وظائف تناسب قدراتهم ومهاراتهم وتخصصهم العلمي
3 – مساعدة مؤسسات القطاع الخاص كافة الباحثة عن موظفين في الوصول الى الخريجين بسهولة
4 –ارشاد الطلبة وتوجيههم من خلال برامج مختلفة كبناء قاعدة بيانات تهتم بالخريجين والتواصل معهم
الواجبات:
تعمل وحدة تأهيل الخريجين والتوظيف على اقامة دورات وورش عمل خاصة ضمن المحاور الاتية:
- مهارات كتابة السيرة الذاتية
- مهارات ادارة الوقت والتحفيز والمبادرة
- مهارات التخطيط الذاتي والثقة بالنفس
- كيفية كتابة بحث التخرج
- مهارات مقابلات التعيين
- مهارات التكيف مع بيئة العمل الجديدة
- التعريف العملي على ما تتميز به المؤسسات لخدمة الصالح العام
- التطبيق العملي والتخصصي داخل المؤسسة
- التعرف على اهم ما سوف يواجه الخريج عند البدء في العمل
- التعامل مع المختصين في اعداد برامج لسوق العمل
- التعرف على الادارة والعمل اللازم لرفع مستوى المؤسسة
من اجل الارتقاء والنهوض بمستوى اداء التشكيل الاداري المستحدث في كلية الكوت الجامعة ومواكبة كافة التطورات التي تخص طلبة و خريجي الكلية تم وضع مجموعة من المقترحات لنشاطات وحدة التوظيف وتأهيل الخريجين وهي كما يأتي :
1 – رفع اسماء الطلبة الخريجين ولكافة اقسام الكلية للسنة الحالية وللسنوات السابقة على الرابط الالكتروني الخاص بالوحدة لغرض بناء قاعدة بيانات لتسهيل الاتصال بهم ومساعدتهم في تطوير قدراتهم العملية ومساعدتهم في ايجاد فرص العمل الملائمة
2 – رفع اسماء الطلبة الخريجين الاوائل على الاقسام العلمية للعام الدراسي 2020 /2021 على الرابط الالكتروني الخاص بالوحدة .
3 – عمل جدول دورات تدريبية وورش عمل للطلبة والخريجين في مجالات دراسة الطلبة الخريجين والمتوقع تخرجهم
4 – تخصيص عضو ارتباط من كل قسم علمي من اجل تحديد الدورات وورش العمل التي تقيمها الوحدة وبالتعاون مع الاقسام العلمية في الكلية.
5 – اقامة ندوات تخصصية في الاستثمار توضح كيفية الاستثمار في المشاريع الصغيرة.
6 – اقامة المعارض الدولية للوظائف وبالتنسيق مع الشركات والمنظمات المحلية والدولية من اجل الحصول على فرص العمل في القطاع الخاص.
7 – تصميم استمارة تسجيل خريجي كلية الكوت الجامعة ورفعها ضمن الرابط الالكتروني للوحدة ضمن موقع الكلية لغرض التواصل معهم من اجل تنمية قدراتهم ضمن اختصاصاتهم وبما يساعدهم على التنافس في سوق العمل وحصولهم على وظيفة بعد التخرج لتسهيل الاتصال بهم عند توفر فرص العمل.
8 – تقديم الاستشارات المهنية للخريجين وتوجيههم مهنيا من اجل اكتساب الخبرات المهنية في سوق العمل وبناء علاقة مهنية وطيدة مع ارباب العمل للحصول على اكبر قدر من فرص التدريب والعمل.
9 – اجراء المسابقات لطلبة الكلية الذين لديهم شغف بريادة الاعمال او لديهم افكار او مشاريع ناشئة وبدعم ورعاية من قبل شركات القطاع الخاص
10 – تلقي مقترحات الخريجين وجهات العمل وتحليلها واعداد تقارير دورية عنها ورفعها الى مركز الجودة للتطوير ورفع كفاءة الاداء.
1- كيفية كتابة السيرة الذاتية للعمل
2- دور وحدات التأهيل والتوظيف وسعيها في توفير فرص عمل للطلبة الخريجين والمتوقع تخرجهم
3- فلسفة التعليم الجامعي وهندسة الاختلاف الابداعي
4- دراسة الجدوى الاقتصادية للمشروعات الصغيرة والمتوسطة
5- اساسيات السلامة المهنية
6- استخدام برامجoffice
7- استخدام النظم الالية في المكتبات
8- العمل التطوعي ومندوب المبيعات
9- مهارات الاقناع والتفاوض مع الاخرين
10- التدريب الصيفي وتعزيز المهارات الوظيفية
11- التعلم الذاتي على المنصات الالكترونية
12- التسويق الشخصي
13- كيف تكون ادارياً ناجحاً
14- ادوات السيولة المالية
15- ريادة الاعمال ومفاهيم ادارة المشاريع
Employers' opinion of graduates
Dear Employer: Kut University College is pleased to appreciate your assistance in evaluating the performance of college graduates in their field of work, by answering the paragraphs of this questionnaire honestly, accurately and objectively. Dealing with your answer confidentially.